Bécsi keringő
A társastáncok közül a
keringőnek van a legrégebbi hagyománya. A neve a német "waltzen" (forogni,
keringeni) szóból származik, és a talajon sikló lábak forgó mozgására vonatkozik
(Dreher= forgató, Schleifer= csúsztató).
A keringő elődjeit kutatva egészen a XII.-XIII.
századig lehet visszamenni, a minnesängerek idejéig. A német "Springtanz"
(ugrótánc)-ban lehet a keringő eredetét felismerni, amely páratlan ütemű
lépkedett előtáncot követte.
A legtöbb tánctörténész a keringő a régi Dreher-re
vagy a Ländler-re vezeti vissza, a XVI. századtól kezdődően. Ezt a táncot
Németország déli részén és Ausztriában a nép táncmester nélkül táncolta..
Körtánc volt, 3-es vagy 3/8-os ütemben, amelyben a párok egymást átkarolták és
egymás körül forogtak, miközben egy képzelt középpont körül keringtek. Ezt a
lassú táncot évszázadunk elejéig városban és falun egyaránt táncolták.
A második verzió a keringő keletkezését az ún.
"Langaus"-ban látja, abban a táncban, amelyben a táncosoknak egy nagyon hosszú
termet kellett a legkevesebb forgással végigtáncolniuk. A hatóság tilalmi
rendeleteket hozott a tánc ellen egészen a XVIII. századig. A büntetés indoka:
tilos a partnernő körbeforgatása és megpörgetése, levegőbe dobása és
átpördítése.
1750 körül fordult elő a "walzen" szó mint
táncforma egy rögtönzött bécsi vígjátékban. 1770-ben Johann Wolfgang von Goethe
számolt be a "német tánc"-ról szerzett tapasztalatairól, és 1782-ben Carl von
Zangen megjelentette "Etwas über das Walzen" (Néhány szó a keringőről) című
könyvét. 1787-ben feltűnést keltett négy személy, akik Bécsben az "Una cosa
rara" című olasz operában az első keringőt táncolták, mindenesetre kétségbe
vonják, hogy ott "koreografált" keringőt táncoltak volna.
Bár a porosz udvarban 1794-ben tanulták a
keringőt, már a későbbi porosz királynő, Lujza, aki nem volt tőle elragadtatva,
betiltotta (Berlinben a tilalom 1918-ig volt érvényben). A müncheni bálokon
viszont játszották és táncolták. A keringő diadalmenete a bécsi kongresszus
(1815) után kezdődött. Nem kis része volt ebben Lannernek és a StrauB dinasztia
mámorító keringőmelódiáinak.
A bécsi keringő, amely 6 lépésből állt, két 3-es
ütemre elosztva és egy teljes fordulással összekötve, mindenesetre
felülkerekedett az akkoriban még szokásos balett-technika segítségével.
Németország maradt a keringővel kapcsolatos
események középpontja egészen a húszas évekig, amikor is kb. egy évtizedig a
valcer háttérbe szorult a modernebb, dinamikusabb táncformákkal szemben.
Angliában a Bécsi keringő sohasem volt otthonos. Néptáncként a keringőt a
harmincas évek elején fedezték fel újra, mindenekelőtt a 3. Birodalomban,
Németországban és Ausztriában. Az osztrák császári és királyi katonatiszt és
tánctanár, Karl von Mirkowitsch tette a Bécsi keringőt újra társaság- és
versenyképessé. A nürnbergi tánctanárnak, Paul Krebs-nek köszönhető, hogy
1951-ben az osztrák keringőtradíció és az angol stílus összekapcsolását
megteremtette, és a Bécsi keringőt mint egyenjogú standardtáncot ismerték el.
Ezt az általa rögzített technikát az ADTV szakbizottsága az évek folyamán
többször, jelentéktelen mértékben módosította. |